ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ရွိ လူသိနည္းေသာ ေစာ္ဘြားႀကီးကုန္း
စည္သာ(ေတာင္ႀကီး)
ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕သည္ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္ ေပေပါင္း(၄၇၁၂) ေပ ျမင့္ေသာ ေတာင္ေပၚၿမဳိ႕ေလး တစ္ၿမဳိ႕ျဖစ္ၿပီး၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၈၉၄ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္မ်ားမွ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ၿမဳိ႕ေလး တစ္ၿမဳိ႕ ျဖစ္ပါသည္။
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕သမုိင္းေၾကာင္းမ်
×××
ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း
ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္းသည္ သီေပါမင္း၏ ညီအစ္ကို ၀မ္းကဲြ အျဖစ္ ေမြးစား ေျမွာက္စားခံရသူ ျဖစ္ သည္။ မင္းတုန္းမင္းႀကီးမွ စမ္းသပ္သည့္ အေနျဖင့္ မႏၱေလး မင္းေနျပည္ေတာ္ ညီလာခံတြင္ ရွမ္းျပည္မွ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား အစြမ္းအစ ေမးျမန္းရာ၊ ဗဟိုရ္စင္ေပၚ တင္ရန္ ေျပာဆုိကာ၊ ခ်ည္တုပ္ၿပီး တင္ေသာ သူမ်ား ေအာက္မေရာက္ခင္ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား က ဘုရင့္ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္ ေရာက္ေနသျဖင့္ ဘုရင္ အံ့ၾသၿပီး အေရွ႕တံခါးမွဴး အရာေပးခဲ့သည္။ မင္းတုန္းမင္းမွ ဆုတံဆိပ္အျဖစ္ ယိမ္းႏြဲ႔ဓါးပါး အေဆာင္ခါးပတ္ ကို ေပးအပ္ ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူသည္။ အဆုိပါ ယိမ္းႏြဲ႔ဓါးပါး သည္ ေျမာက္ပိုင္း သီေပါၿမဳိ႕ အဆက္အႏြယ္မ်ားထံတြင္ ရွိသည္ဟု လည္း သိရသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ ရွမ္းျပည္နယ္မွ ေစာ္ဘြားမ်ားသည္ မင္းတုန္းမင္း ၏ ညီလာခံ တြင္ သြားေရာက္ ခစားရျခင္း ျဖစ္သည္။
ကုိလိုနီေခတ္၊
ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း လက္ထက္တြင္ အဂၤလိပ္အစုိးရ ႏွင့္ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားတုိ႔ ညွိႏႈိင္းရာမရသျဖင့္၊ ေညာင္ေရႊကို တုိက္ရန္ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္တြင္ ရွိေသာ ေရႊေညာင္ကို ကက္ကင္းယူ၍ တုိက္ရာ၊ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း စစ္ရွံဳးသျဖင့္ အဂၤလိပ္ျဖင့္ စစ္ေျပၿငိမ္းခဲ့ေၾကာင္း၊ ေသနတ္အတုိ (၁၀၀) အရွည္ (၁၀၀)၊ ျမင္း (၁၀၀) ၊ ဒဂၤါး (၁၀၀၀) ေတာင္းယူေၾကာင္း သိရသည္။ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း ကလည္း ေလ်ာ္ေၾကးေပးခဲ့ၿပီး စစ္ေျပၿငိမ္းေၾကာင္း စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိၿပီး ေရႊေညာင္ ႏွင့္ ေညာင္ေရႊ ရန္ေျပေသာ ေနရာ ျဖစ္သည့္အတြက္ အမွတ္အသားအေနျဖင့္ ေရႊရန္ေျပ ဘုရား တည္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
အဂၤလိပ္အစုိးရလက္ထက္ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိေစာ္ဘြားမ်ား ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕တြင္ အစည္းအေ၀းျပဳလုပ္ရန္ ေနရာရွာေဖြရာ လက္ရွိ ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္၊ မင္းေက်ာင္းတြင္ စုရပ္အျဖစ္ စုေ၀းၾကၿပီး၊ ေတ႔ြဆံုခဲ့ၾကသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစား ေစာ္ဘြားမ်ား စုေ၀းရာ ျဖစ္သျဖင့္ မင္းေက်ာင္းဟု ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း နာမည္ေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္၊ မင္းေက်ာင္း ေတာင္ဘက္ တြင္ ကုန္းျမင့္မို႔မုိ႔ေလး တည္ရွိၿပီး၊ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ အလည္တည့္တည့္တြင္ တည္ရွိကာ အေရွ႕အေနာက္ ေတာင္ေျမာက္ ဘယ္ေနရာ ၾကည့္ၾကည့္ ျမင္ရေသာ ကုန္းမုိ႔မို႔ေလး ျဖစ္ၿပီး၊ ၿမဳိ႕ရွဳခင္းကို အေပၚစီးမွ ျမင္ရေသာေနရာျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
တစ္ရက္တြင္ ရွမ္းျပည္နယ္ေျမာက္ပုိင္း ေစာ္ဘြားႀကီးတစ္ဦး၏ အမ်ဳိးသမီး ဆံုးပါးသြားစဥ္ နယ္ကိုျပန္ယူမရသျဖင့္ ေစာ္ဘြားႀကီး ကုန္းတြင္ သၿဂဳိလ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ လြမ္းေစတီကုန္းဟု ေခၚဆိုခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း သည္ ရွမ္းျပည္နယ္ၿမဳိ႕၊ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ရွိ အဂၤလိပ္အစုိးရမင္းမ်ား၏ ဒါဘာပြဲ တြင္ ခါးပတ္ဓါးပါး ေဆာင္ယူလာသျဖင့္ အဂၤလိပ္မ်က္ႏွာျဖဴအရာရွိမ်ားက ဒါဘာပဲြတြင္ လက္နက္ယူမလာရေၾကာင္း ေျပာဆုိရာ၊ မိဘေပးေသာ အေဆာင္အေယာင္ ျဖစ္သျဖင့္ ေဆာင္ရမည္ဟု ျပန္လည္ ေခ်ပတုန္႔ျပန္သျဖင့္ အဂၤလိပ္မ်ားက မေက်နပ္ေခ်။ အစည္းအေ၀းမ်ား ႏွင့္ ဒါဘာပဲြ တိုင္းတြင္ ယိမ္းႏြဲ႔ပါးဓါး ယူေဆာင္လာေနသျဖင့္ အဂၤလိပ္အရာရွိမ်ားက ေကာ္ဖီတြင္အဆိပ္ခတ္၍ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း ကုိ သတ္လိုက္ၿပီး၊ ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္ရွိ ေစာ္ဘြားႀကီးကုန္း ေခၚေသာ အာဇာနည္ကုန္း တြင္ ျမွဳပ္ႏွံသၿဂဳိလ္ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အဆုိပါ ေစာ္ဘြားႀကီးကုန္းတြင္ အုတ္ဂူ ႏွစ္ခုရွိၿပီး၊ တစ္ခုမွာ ေစာ္ဘြားႀကီးတစ္ဦး၏ ၾကင္ယာေတာ္ အုတ္ဂူ ျဖစ္ၿပီး၊ တစ္ခုမွာ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စ၀္ေမာင္အုန္း ၏ အုတ္ဂူ ျဖစ္သည္။ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားေစာ္ဘြား တုိ႔သည္ အဂၤလိပ္အစုိးရ ကို တုိက္ခုိက္ခဲ့ေသာ ေစာ္ဘြားႀကီးကုန္း၊ အာဇာနည္ကုန္း ဟု အသိအမွတ္ျပဳၿပီး၊ အာဇာနည္ေန႔ မ်ားတြင္ လြမ္းသူ႔ပန္းေခြ ခ်ျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္ဟု သိရသည္။
အဆုိပါ ေစာ္ဘြားႀကီးကုန္း၊ အာဇာနည္ကုန္းကို ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီလက္ထက္တြင္ ဖ်က္သိမ္းခဲ့ၿပီး ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္၊ ေအာင္သိဒၵိဓမၼာရံု ကို တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ေစာ္ဘြားႀကီး ဦးေခါင္းရုိးသည္ အင္မတန္ႀကီးမားၿပီး၊ ေျခတန္၊ လက္တန္မ်ားသည္ အင္မတန္ ရွည္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိ လူမ်ားထက္ ရွည္ေၾကာင္း သိရသည္။ အဆုိပါ အရိုးအုိးမ်ားကို ယူေဆာင္၍ စိန္ပန္းရပ္ကြက္တြင္းရွိ ယခင္ သခ်ဳိင္းေဟာင္း ေနရာသုိ႔ ေရြ႕ေျပာင္း ေပးခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
ထို ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္ရွိ ကုန္းမုိ႔မုိ႔ေလးသည္ ေစာ္ဘြားႀကီး ၾကင္ယာေတာ္ ေသဆံုးခဲ့သျဖင့္ လြမ္းေစတီကုန္း၊ ေစာ္ဘြားႀကီး သခ်ဳိင္း ဟု ျဖစ္လာၿပီး၊ ရွမ္းျပည္နယ္၏ အာဇာနည္ ျဖစ္သျဖင့္ အာဇာနည္ေန႔ ေရာက္တုိင္း လြမ္းသူ႔ပန္းေခြမ်ားကို အာဇာနည္ကုန္းတြင္ လာေရာက္ ခ်ထားျခင္းရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ေျမေနရာ ဂရမ္ေလွ်ာက္ထားရာတြင္ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္မ်ားမွ အာဇာနည္ကုန္း
မဖ်က္သင့္ေၾကာင္း၊ ထားသင့္ေၾကာင္း ေျပာဆိုရာ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္မ်ားမွ တစ္ဖက္၊ မယက မ်ား၊
ခယက မ်ား တစ္ဖက္ ေျပာဆို ညွိႏႈိင္းၾကရာ ေစာ္ဘြားႀကီးသည္ အာဇာနည္မွန္လွ်င္ ေသတစ္ပန္သက္တစ္ဆံုး
အဂၤလိပ္ကို တုိက္ခိုက္သြားရမည္ ျဖစ္ၿပီး၊ အဂၤလိပ္ထံ လက္နက္ခ် အညံ့ခံသျဖင့္ အာဇာနည္
မျဖစ္ထုိက္ေၾကာင္း၊ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ အလုပ္အမႈေဆာင္အဖဲြ႔၀င္ မွ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ကာ၊ အာဇာနည္ကုန္း
ကို ဖယ္ရွားကာ ဂရမ္ေလွ်ာက္ထားရယူခဲ့ျခင္းျဖစ္ေ
အဆုိပါ လြမ္းေစတီကုန္း၊ ေစာ္ဘြားႀကီးကုန္း၊ အာဇာနည္ကုန္း ဟု ေခၚဆိုခဲ့ေသာ ေနရာသည္ ကန္ေအာက္ ရပ္ကြက္၊ ေအာင္သိဒၵိဓမၼာရံု ဆက္လက္ရွိေနဆဲ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ယခင္က သခ်ဳိင္းကုန္းေနရာတြင္ လက္ရွိ ေနအိမ္မ်ား ျပည့္ႏွက္ေနၿပီး၊ ၿမိဳ႕လည္ေခါင္တြင္ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
×××
ေစာ္ဘြားႀကီး အုတ္ဂူသမုိင္း
ယခင္ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕၊ ကုန္းျမင့္ေပၚရွိ ပလပ္ေျမေပၚတြင္ ေစာ္ဘြားႀကီးအုတ္ဂူျမွဳပ္ထားေသာ သခ်ဳိင္းကုန္း ျဖစ္ၿပီး ကြင္းျပင္တြင္ မည္သည့္အရာမွ် မရွိေၾကာင္း ဆုိသည္။
ေရွးအခါ က ေစာ္ဘြားႀကီး အေလာင္းကို သၿဂဳိလ္ျမွဳပ္ႏွံရာတြင္ အေလာင္းကို ေစာ္ဘြားၾသဇာခံ မ်ားမွ လွည္းကို ႀကဳိးျဖင့္ဆြဲလာၾကၿပီး၊ အေလာင္းကို မထမ္းရဘဲ ရင္ခြင္ပုိက္ကာ သခ်ဳိင္းခ်ရေၾကာင္း ဆုိသည္။ အုတ္ဂူအတြင္းပုိင္း ေျမမထိရဘဲ ကၽြန္းသစ္ ေခါင္းတလားႀကီးကို သံခ်ိတ္ေလးေခ်ာင္းျဖင့္ ေဘးႏွစ္ဖက္မွ ဆြဲထားရကာ ေလထဲ တြဲေလာင္းထားရေၾကာင္း ဆိုသည္။ အုတ္ဂူကို ဖယ္ရွားရာတြင္ ႀကဳိးျပဳတ္က်၍ ေအာက္ျပဳတ္က်ေနေၾကာင္း၊ ယခင္က ေဖာက္ထြင္းၿပီးသား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အုတ္ဂူေနာက္ဘက္ပြင့္ေနၿပီး သရုိးျပန္လည္မြမ္းမံထားျခင္း ရွိေၾကာင္း၊ အုတ္ဂူႏွစ္ခုလံုးကို ဖ်က္ဆီးထားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ေစာ္ဘြားႀကီး ညာဘက္လက္ေမာင္းႏွင့္ ဘယ္ဘက္လက္ေမာင္းတုိ႔တြင္ အသားတြင္း ျမွဳပ္ႏွံထားေသာ အင္းျပား ၄ ျပား ေတြ႔ရေၾကာင္း သိရသည္။ ညာသန္ျဖစ္၍ ေရြးေစ့ခန္႔ရွိေသာ အင္း ၂ ျပားသည္ အနည္းငယ္ စုတ္ၿပီး၊ ဘယ္ဘက္တြင္ ရွိေသာ မန္က်ည္းေစ့အရြယ္ရွိ အင္း ၂ ျပား (အႀကီး) တို႔သည္ ေဆာင္ထားစဥ္ စီးပြားလာဘ္ လာဘ တုိးတက္ၿပီး၊ လူအမ်ား ခ်စ္ခင္ေလးစားမႈ ခံရေၾကာင္း သိရသည္။ ဦးတင့္ေဆြ ၏ မိတ္ေဆြမ်ားျဖစ္ေသာ ဦးစန္းလြင္ ႏွင့္ ဦးသန္းေဖ တုိ႔ႏွစ္ဦးကို ပုိက္ဆံထဲတြင္ လိပ္၍ေဆာင္ထားေသာ အင္းႏွစ္ျပားကုိ ျဖန္႔ျပလိုက္ရာ၊ ညဘက္တြင္ အင္းျပားမ်ား ထူးဆန္းစြာ ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရေလေၾကာင္း သိရသည္။ မိမိ ႏွင့္ ထိုက္၍ ရေသာ အေဆာင္ကို သူတပါးအားျပသမိသျဖင့္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားျခင္းအတြက္ မ်ားစြာစိတ္မေကာင္းျဖစ္မိၿပီး ေနာင္တ ရမိပါေၾကာင္း၊ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းျဖစ္သည့္အတြက္ ျပန္လည္လိုခ်င္ေၾကာင္း ဦးတင့္ေဆြ က ဆုိသည္။
×××
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕သမုိင္းေၾကာင္း
ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ကို ေဂၚရခါးတပ္ရင္း(၃) မွ ပါလာေသာ ႏုိင္ငံေရးအရာရွိ ေဟးဒီဘရန္းမွ ေတ႔ြရွိပါေၾကာင္း၊ ၁၈၉၂ ခုႏွစ္တြင္ ေတြ႔ကာ အဆင့္ဆင့္တင္ျပၿပီး ၁၈၉၄ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ၿမဳိ႕တည္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ေဂၚရခါး ေလးမ်ဳိး ရွိကာ ရွဳိင္း(RAI)၊ လင္ဘု (Lin Bu)၊ ဂူရွဴး၊ ေမာ္ရဂမ္ ဟူ၍ အမ်ဳိးေလးမ်ဳိး ရွိကာ စစ္သားမ်ားျဖစ္သည္။
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕သည္ ရပခ တပ္ အေရွ႕ဘက္ မိဘမဲ့ ကေလးေက်ာင္း တည္ရွိရာေနရာျဖစ္ၿပီး၊ ေလယာဥ္ကြင္း ကုိ လည္း အဂၤလိပ္မ်ား တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ အဂၤလိပ္ စစ္တပ္ႏွင့္ ပါလာေသာ ေဂၚရခါး စစ္သားမ်ားသည္ ဆိတ္ေမြး၊ ႏြားေမြး သျဖင့္ ေရကန္ႀကီးမ်ား၊ ေတာေတာင္မ်ား၊ ရွိေသာ စိန္ပန္း၊ ေရႊေတာင္ ရပ္ကြက္ တုိ႔တြင္ ေနေၾကာင္း သိရသည္။ ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္တြင္ ရွိေသာ ေဂၚရခါး ဘုရားေက်ာင္း ေနရာ သည္ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕တြင္ ပထမဆံုးေသာ ဂရမ္ေျမျဖစ္ကာ၊ ေဂၚရခါးဘာသာ ဂရမ္ပတ္စတီးရြာ ဟု ေခၚဆိုေၾကာင္း၊ ပထမဆံုး ဂရမ္အမည္ေပါက္ ရပ္ကြက္အျဖစ္ စတည္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
ယခင္က ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္ေနရာတြင္ ေရကန္ႀကီးတည္ရွိၿပီး၊ ၿမိဳ႕စည္ပင္လာခ်ိန္ ေရကန္ႀကီးကို ျဖတ္ကာ လမ္းေဖာက္ရာ ကန္အေရွ႕ဘက္ကို ကန္ေရွ႕ရပ္ကြက္၊ ကန္အေနာက္ဘက္ကို ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္ ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ယခင္က ကန္ေအာက္ရပ္ကြက္သည္ ဂရမ္ပတ္စတီးရြာ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အဂၤလိပ္အစုိးရမင္းမ်ားမွ ေစာ္ဘြားမ်ားကို ေခၚယူ၍ မိမိတုိ႔ ႀကဳိက္ႏွစ္သက္ေသာ ေနရာမ်ား ယူၾကရန္ ေျပာရာ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားႀကီးတြင္ တပ္အင္အား ရွိသျဖင့္ ေရကန္လည္း ႀကဳိက္ႏွစ္သက္သျဖင့္ ေရကန္အနီးတြင္ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားေဟာ္ တည္ေဆာက္ကာ၊ လက္ရွိ ျမကန္သာဟု ေခၚတြင္ေသာ ကန္ကိုလည္း ေညာင္ေရႊ ေရကန္ ဟု ေခၚတြင္ေၾကာင္း၊ ေဟာ္ကို အစဲြျပဳ၍ ေညာင္ေရႊေဟာ္ကုန္း ရပ္ကြက္ဟု ေခၚတြင္ေၾကာင္း သိရသည္။ ျမကန္သာကန္ (ခ) ေညာင္ေရႊကန္သည္ ၁၉၁၆ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္တြင္ ေရခန္းသျဖင့္ ကန္ကို ဆယ္ယူျခင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ရေၾကာင္း သိရသည္။
တျခားေစာ္ဘြားမ်ားတုိ႔သည္ ဓါးျမရန္ ေၾကာက္သျဖင့္ ရဲဌာန အနီးတြင္ ေနရာယူၾကေၾကာင္း၊ ေဟာ္စုရပ္ ေခၚေသာ ယခု ေဟာ္ကုန္းရပ္ကြက္ ျဖစ္လာေၾကာင္း သိရသည္။
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕အစ မုိင္းေသာက္က ဟူေသာ ဆုိရုိးအတုိင္းပင္ ႏုိင္ငံေရးအရာရွိ
ေဟးဒီဘရန္း သည္ မုိင္းပြန္ၿမဳိ႕ ရွိ ေစာ္ဘြားကို sanad ေပးၿပီး အျပန္ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ရွိ
လက္ရွိ ၂၁၂ ကုန္းအနီးတြင္ ေျမျပင္အေနအထားကို ၾကည့္ရွဳ၍ ေႏြရာသီအပန္းေျဖစခန္း၊ ပိုလိုျမင္းကစားရန္၊
အစုိးရအေျခစုိက္ရံုးစခန္း တည္ေဆာက္ရန္ စေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ တုိ႔ျဖင့္ ေညာင္ေရႊ စည္ပင္သာယာေရးနယ္နိမိတ္မွ
ထုတ္ပယ္၍ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ကို စတင္တည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေညာင္ေရႊၿမဳိ႕ မုိင္းေသာက္အရပ္တြင္
တပ္စြဲထားေသာ အဂၤလိပ္ စစ္တပ္ သည္ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕စတင္တည္ေဆာက္ရာတြ
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕တည္ၿပီး (၁၅) ႏွစ္ အၾကာ (၁၉၀၉) ခုႏွစ္တြင္ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၶီ သည္ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ ေရာက္ရွိလာၿပီး၊ ပထမဆံုးေသာ ေစတီေတာ္ အျဖစ္ ရပ္ေတာ္မူ ဘုရားႀကီး ကို စတင္တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
ကူလီကုန္း ေနထုိင္သူမ်ားက အုတ္သယ္ ေက်ာက္သယ္ ေစတနာမ်ားျဖင့္ ကူညီေပးခဲ့သူမ်ားကို ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၶီ က ပုိက္ဆံေပးရာ၊ ရပ္ကြက္ေန ျပည္သူမ်ားမွ မယူပါေၾကာင္း ၊ ကုသုိလ္ယူျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆုိရာ၊ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၶီ မွ “မင္းတုိ႔ဟာ ကူလီေတြ မဟုတ္ဘူး၊ ကူညီတဲ့ လူေတြ ပါကြာ” ဟု ေျပာဆိုရာမွ ကူလီကုန္းမွ ကူညီကုန္း ဟု အမည္ေျပာင္းလဲ ေခၚတြင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အဆိုပါ ရပ္ေတာ္မူဘုရား အနီးရွိ ကုန္းသာေက်ာင္း ဆရာေတာ္ သည္ ေဗဒင္တြက္ခ်က္ရာ ေက်ာင္းမီးေဘးသင့္ ႏုိင္သျဖင့္ ယၾတာေျခသည့္အေနျဖင့္ ၁၉၄၀ ခုႏွစ္တြင္ ေပ (၅၀) အျမင့္ရွိသာ ပိတ္စ ျဖင့္ စပ္ခ်ဳပ္အပ္ေသာ မီးပံုးပ်ံႀကီး ကို ကူညီကုန္း ေတာင္ေပၚမွ လႊတ္တင္ရာ ခ်ိန္သားကုိက္ညီမႈ မရွိသျဖင့္ မၾကာခင္ အနီးအနား ပ်က္က်သျဖင့္ မီးက်ိန္းမေက်ဘဲ၊ ယၾတာ ပ်က္သည္ဟု သိရသည္။ တစ္ဖန္ လျပည့္ညတြင္ ေနာက္ထပ္ စကၠဴျဖင့္ မီးပံုးပ်ံမ်ား ျပဳလုပ္၍ လႊတ္တင္ခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္ေသာ္ လည္း မူလ ယၾတာ ပ်က္ခဲ့သျဖင့္ မီးေဘးသင့္ခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ထုိမွ အစ မီးပံုးပ်ံအစ ကုန္းသာ ေက်ာင္း ကဟု ေျပာစမွတ္တြင္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၀ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္အစုိးရလက္ထက္ တြင္ အေစာဆံုး မီးပံုးပ်ံ လႊတ္တင္ျခင္း မွတ္တမ္းမွာ ကုန္းသာေက်ာင္း တြင္ ပိတ္စမ်ား စပ္ခ်ဳပ္ထားေသာ မီးပံုးပ်ံႀကီး သည္ အႀကီးဆံုး မီးပံုးပ်ံႀကီး ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမွ စတင္၍ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ တန္ေဆာင္တုိင္ မီးပံုးပ်ံပဲြေတာ္ႀကီး စတင္လာျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
၁၉၄၂ ခုႏွစ္ စစ္ေငြ႔စစ္ရိပ္ သန္းလာစဥ္ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ရွိ ရပ္ေတာ္မူ ဘုရား၊ ကူလီကုန္း (ခ) ကူညီကုန္း ရပ္ကြက္ တြင္ အခ်က္ေပး ဥၾသမ်ား ထားရွိၿပီး တစ္အိမ္ေထာင္လွ်င္ တစ္ေယာက္ ကင္းေစာင့္၍ ဂ်ပန္ ေလယာဥ္ေစာင့္ ၾကည့္ရန္ အခ်က္ျပစနစ္ ထားရွိေၾကာင္း သိရသည္။ အဆိုပါ ေလေၾကာင္းကာကြယ္ေရး အခ်က္ေပးစနစ္ ကို ဂ်ပန္ေထာက္လွမ္းေရးမ်ား သိရွိသျဖင့္ ကူညီကုန္း အရပ္ကို ဂ်ပန္ေလယာဥ္ ဗံုးႀကဲခ်ရာ ေနအိမ္မ်ားကို မထိမွန္ဘဲ ကုန္းသာ ေက်ာင္းကို ဗံုးဆန္ တစ္လံုးက်၍ ေက်ာင္းမီးေလာင္ပ်က္စီးကာ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္လည္း ပ်ံလြန္ေတာ္ မူေလသည္။ ဂ်ပန္မ်ား ထင္သည္မွာ အဂၤလိပ္ ေလေၾကာင္း ကာကြယ္ေရးစနစ္တြင္ ေလယာဥ္ပစ္ အေျမွာက္မ်ား ရွိသည္ အထင္ျဖင့္ ဗံုးခ်ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ အဆုိပါ ေန႔သည္ သႀကၤန္အႀကဳိေန႔၊ ေသာၾကာေန႔၊ မနက္ ၁၀ နာရီ ၀၄ မိနစ္၊ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ တြင္ ဗံုးတစ္လံုး ခ်သျဖင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း မီးေလာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး၊ ဆရာေတာ္လည္း ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
×××
ေဗာဓိကြင္း သမုိင္း
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕၊ ကံသာရပ္၊ စံကားကြက္သစ္၊ အေရွ႕အရပ္၊ကုန္းသာေက်ာင္း၏ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္ အရပ္ မဟာျမတ္မုနိေက်ာင္း အေရွ႕ဘက္တြင္ ေဗာဓိပင္ သံုးပင္စီတန္းစုိက္ပ်ဳိးထားၿပီး အလြန္ေစာင္းေနေသာ ေျမအေနအထားျဖင့္ ေျမကြက္ရွိခဲ့သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံလြတ္လပ္ေရးရၿပီး
ထို ေဗာဓိကြင္းေနရာကို အစုိးရဌာနဆိုင္ရာ ပုိင္ေသာ ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္းငွာ မျဖစ္သင့္ဘဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ ရည္ရြယ္ခ်က္ အတုိင္း သာသနာ့ေျမ အျဖစ္ ျပန္လည္ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနေၾကာင္း သိရသည္။
×××
မဟာျမတ္မုနိ ဘုရား
ရပ္ေတာ္မူေက်ာင္း အနီးတြင္ တည္ထားကုိးကြယ္ေသာ မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားသည္ ေရွးယခင္ ဆင္းတုေတာ္ အငယ္ေရွ႕တြင္ မႏၱေလး မဟာျမတ္မုနိ ပံုစံတူ ဆင္းတုေတာ္ ထပ္မံ တည္ထားကုိးကြယ္ခဲ့သျဖင့္ လက္သမား၊ ပန္းရန္ ဆရာမ်ားတုိ႔သည္ မ်က္စိကြယ္ခဲ့ရေၾကာင္း သိရသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ သက္ဆုိင္ရာအာဏာပုိင္မ်ားအား အႀကံျပဳလိုသည္မွာ ဆင္းတုေတာ္ ႏွစ္ဆူ ကုိ ေရွ႕ေနာက္ ဆင့္၍ ပူေဇာ္မည့္အစား၊ မူလ ဆင္းတုေတာ္ အငယ္ကို သီးျခား ေနရာ တစ္ခုတြင္ ပင့္ေဆာင္ကုိးကြယ္လွ်င္ ေႏွာင္းလူမ်ားတုိ႔သည္ ေရွးလက္ရာ ဖူးျမင္ႏုိင္မည္ျဖစ္ၿပီး၊ သမုိင္းေၾကာင္း ကို ပုိမုိ ေလ့လာႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳတင္ျပလိုပါသည္။
×××
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ႀကီးကို ထိန္းသိမ္းၾကေစလို
ယခုအခါ ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ႀကီးသည္ လူေနထူထပ္လာသျဖင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္၊ ေျမေအာက္ေရ စနစ္၊ ေရႏုတ္ေျမာင္းစနစ္၊ ေဂဟစနစ္မ်ား၊ ရာသီဥတု အပူအေအး တုိ႔သည္လည္း ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္ ျဖစ္လာၾကၿပီး အဘက္ဘက္မွ ပ်က္စီးယိုယြင္းလာၿပီ ျဖစ္သည္။
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ရွိ သဲေတာင္မ်ားကို ၿဖဳိခ်သဲတူးေက်ာက္တူးျခင္း၊ လူေနအိမ္မ်ားတုိးခ်ဲ႕ျခင္း၊ ထင္းရွဴးေတာ၊ သဘာ၀ သစ္ေတာမ်ားကို ဖ်က္ဆီး၍ လူေနအိမ္ ခ်ဲ႕ထြင္ျခင္း၊ ၿမဳိ႕အေနာက္ဘက္ ေတာင္ေစာင္း တေလွ်ာက္ လူေနအိမ္ တိုးခ်ဲ႕ေနၾကျခင္းမ်ား၊ ေျမေအာက္ေရ အလြန္အကၽြံ ထုတ္ယူသံုးစြဲျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ေျမေအာက္ေရ ခန္းေျခာက္ျခင္းတုိ႔ ႀကံဳေတြ႔ေနရၿပီျဖစ္ကာ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးလာၿပီ ျဖစ္သည္။
ေရွးယခင္ ႏွစ္မ်ားက လူဦးေရနည္းပါးေသာ ၿမဳိ႕ကေလးသည္ လူဦးေရ သင့္တင့္မွ်တသျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ ေရခဲမွတ္ ေအာက္ ေအးခဲေသာ ၿမဳိ႕ကေလးသည္ ေနာက္ပုိင္းႏွစ္မ်ားတြင္ ေရမခဲေတာ့ေခ်။ ေတာင္ေပၚေဒသ ျဖစ္သည့္ အေလွ်ာက္ ေရရွားပါးမႈ ျပႆနာ ႏွစ္စဥ္ႀကံဳေတ႔ြလာေနရၿပီး၊ မုိးရာသီ ေရာက္လွ်င္ ေနအိမ္မ်ားအတြင္း ေရႀကီးနစ္ျမွဳပ္ျခင္းမ်ားလည္း ႀကံဳေတြ႔လာေနရၿပီ ျဖစ္သည္။
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕တြင္ ရွိသာ ေရထြက္၊ ေရကန္မ်ား ေႏြရာသီမေရာက္ခင္ ေရခန္းေျခာက္ျခင္းမ်ား
ႏွစ္စဥ္ ႀကံဳေတ႔ြ လာရၿပီး၊ ေရထြက္ေပါင္းမ်ားစြာ မထြက္ေတာ့ဘဲ ေကာသြားျခင္းမ်ားလည္း ႀကံဳေတ႔ြလာရသည္။
ထုိ႔ျပင္ လူဦးေရ သိပ္သည္းထူထပ္ျခင္းေနာက္ဆက္တဲြ
ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ စိမ္းလန္းစုိေျပေရး ႏွင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေတာင္ႀကီးၿမဳိ႕ တြင္ မွီတင္းေနထုိင္ၾကေသာ ၿမဳိ႕သူၿမဳိ႕သား အေပါင္းတုိ႔သည္ စည္းကမ္းမ်ား ကုိယ္စီလိုက္နာျခင္းျဖင့္ တစ္ေယာက္ အေပၚတစ္ေယာက္ ကူညီေဆာင္ရြက္ၾကမည္ ဆိုလွ်င္ မေႏွးအျမန္ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိၿပီး၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ လည္း သန္႔ရွင္းသာယာလာကာ ေဘးအႏၱရာယ္ ကင္းေစမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ထပ္ေလာင္း အႀကံျပဳတင္ျပအပ္ပါသည္။
××× ××× ×××
No comments:
Post a Comment