သဒၶါတရားေတြ မျပတ္စီးဆင္းရာ ၿမိဳ႕ကေလးရဲ႕ ပြဲေတာ္
(မွတ္ခ်က္ - ၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ေရးသားခဲ့ေသာ ရုိးရာပဲြေတာ္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ပါသည္။)
စည္သာ(ေတာင္ႀကီး)
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ တစ္ရြာတစ္ပုဒ္ဆန္း ဆိုသလို တစ္ၿမိဳ႕နယ္တုိင္းမွာ ဆယ့္ႏွစ္လ ရာသီပဲြေတာ္ ေတြ ရွိစၿမဲပါပဲ။ ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပုိင္းမွာေတာ့ အထင္ရွားဆံုး နဲ႔ ရက္အရွည္ဆံုး ပြဲေတာ္ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ အင္းေလးကန္ ေဖာင္ေတာ္ဦးျမတ္စြာဘုရား ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီအပူေဇာ္ခံပဲြေတာ္ႀကီး ကေတာ့ျဖင့္ ေရာက္ရွိတဲ့ ဌာနတစ္ခု ခ်င္း စီ တုိင္းမွာ စိတ္၀င္စားစရာေတြနဲ႔ ေနရာတကာ ျပည့္ႏွက္ေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ့္ကုိ ေရွးရုိးစဥ္လာ အေမြအႏွစ္ေတြနဲ႔ သမုိင္းေၾကာင္းအစဥ္အလာ ႀကီးမားခဲ့တဲ့ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္မွာ ဆုိရင္ ခိုင္မာေကာင္းမြန္တဲ့ သမုိင္းအေထာက္အထား အေမြအႏွစ္ေတြ ယခုထက္တိုင္ က်န္ရစ္ေနေသးတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အထင္ရွားဆံုး ေနရာေတြကို ျပမယ္ ဆုိရင္ ေညာင္ေရႊေတာင္ပိုင္းက ေရႊအင္းတိန္ ေရွးေဟာင္း ေမြေတာ္ ဘုရားမ်ား၊ သာေခါင္ ေမြေတာ္ ဘုရားစုမ်ား ၊ နန္းပန္ အလိုေတာ္ေပါက္ဘုရား၊ မိုင္းေသာက္မွ ေရႊမုေ႒ာဘုရားႀကီး၊ စသည့္ ေရွးေဟာင္းေမြေတာ္ဘုရားမ်ားဟာ အေလာင္းစည္သူမင္း လက္ထက္ တည္ထားကုိးကြယ္ခဲ့တဲ့ ၃၈ ဆူကုန္ေသာ ေစတီေတာ္ေတြထဲမွာ အင္းေလးကန္မွာ ၂၁ ဆူ အပါအ၀င္ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ရွမ္းျပည္ေတာင္ပုိင္း မွာ နရပတိစည္သူ ေခၚ အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီးသည္ ေစတီေပါင္း (၃၈) ဆူ တည္ထားၿပီး ေဖာင္ေတာ္ဦးတြင္ ပါလာသည့္ ရတနာေရႊပန္းေတာင္းမွ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ ဓါတ္ေတာ္မ်ား၊ ရတနာမ်ားကို ဌာပနာတုိက္သြင္းခဲ့သည္ ျဖစ္ၿပီး၊ ထုိဘုရားေစတီမ်ားဟာ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သမုိင္းေပစာ၊ က်မ္းစာအရ ေစတီေပါင္း (၃၈) ဆူကို ေဖာ္ျပပါရွိသည္။
×××
ထက္သန္တဲ့ ေစတနာ သဒၶါ တရား
အင္းသားတုိ႔ရဲ႕ ေစတနာ သဒၶါတရားထက္သန္ႀကီးမ်ားပံုမွာ ယခုႏွစ္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ရွင္ေတာ္ ျမတ္မ်ား ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီအပူေဇာ္ခံရာတြင္ စုစုေပါင္း ေရႊစင္ ေရႊျပားေပါင္း ေရႊသား ၅၀ က်ပ္သားေက်ာ္ ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ ၄ ဆူကို ကပ္လွဴခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး၊ ဘုရားဖူး ဧည့္သည္မ်ား ကပ္လွဴေသာ ေရႊဆုိင္းမ်ား ပါ၀င္ျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း သိရတယ္။
တကယ့္ သက္ရွိ ျမတ္စြာဘုရားကို လုပ္ေကၽြးျပဳစုၾကတဲ့အတုိင္းပဲ ေဒသခံေတြရဲ႕ ေစတနာ၊ သဒၶါတရား၊ ေဇာအဟုန္ တို႔ဟာ အင္မတန္မွ အံ့ၾသစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဗုဒၶရဲ႕အဆံုးအမအတုိင္း တေသြမတိမ္း လိုက္နာၿပီး မြန္ျမတ္လွတဲ့ သဒၶါတရား အေျခခံအလွဴအတန္း ရက္ေရာမႈကို အင္းသား တိုင္းရင္းသား ေတြမွာလည္း ထပ္တူ ေတြ႔ရွိႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
မိမိတို႔ ေဒသကို ဘုရားၾကြေရာက္မယ့္ အေရးကို ညဘက္ မအိပ္တမ္း ေစာင့္ၾကၿပီးေတာ့ ဆြဲေလွမ်ားကို မီးဆုိင္းမ်ားျဖင့္ အလွဆင္ၿပီးေတာ့ ေပ်ာ္ရႊင္ေနၾကပါၿပီ။ တခ်ဳိ႕ဆို ညမအိပ္တမ္းကို ေစာင့္ဆုိင္းၿပီးေတာ့ ေပ်ာ္ရႊင္ေနၾကတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရား ဆဲြေလွႀကီးမ်ားကို လုပ္အား ဒါန ျပဳၾကရာမွာလည္း အားလံုး ေပ်ာ္ရႊင္စြာျဖင့္ တက္ညီလက္ညီ ေလွာ္ခတ္ၾကကာ တေပ်ာ္တပါး န႔ဲ ဘုရားကို မိမိတို႔ ရြာထံ ပင့္ေဆာင္သြား ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
မုိင္းေသာက္အင္း ေက်းရြာမွာ ဆုိရင္ ဘုရားၾကြရက္ မဟုတ္ဘဲ အျခားရက္ေတြမွာလည္း မနက္မိုးလင္းခ်ိန္ အိမ္ကေန ဆြမ္းေတာ္အုပ္ေလးနဲ႔ ေစတီေတာ္ ဘုရားရွိရာကို ဆြမ္းလာကပ္ၾကတာ ရြာရဲ႕ အေလ့အထ တစ္ခု လိုျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီလို မနက္ပိုင္း ဆြမ္းကပ္ျခင္းဟာ နိစၥဘတ္ ကုသုိလ္တရား တိုးပြားေစသလို၊ က်န္းမာေရး အတြက္လည္း ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ လူမႈေရး အတြက္လည္း ေကာင္းၿပီး၊ ရြာရဲ႕ စည္းလံုးညီညြတ္မႈလည္း တိုးတက္ေစတာ အမွန္ျဖစ္ပါတယ္။
×××
တန္ဖုိးႀကီးမားတဲ့ ဆြဲေလွႀကီးေတြ
ကၽြန္းသစ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ေသာ ဘုရားဆြဲေလွမ်ားဟာ လူတစ္ရာေက်ာ္ လိုက္ပါစီးနင္းရျခင္းျဖစ္ၿပီး သိန္းေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ ခန္႔ ကုန္က်စရိတ္ ရွိတာေၾကာင့္ ဘုရားဆြဲေလွမ်ားကို ရြာတုိင္းမွာ မထားရွိႏုိင္ဘူးလို႔ ဆိုတယ္။ တခ်ဳိ႕ မရွိေသာ ေက်းရြာမ်ားဟာ အလွဴရွင္မ်ား လွဴထားေသာ ဘုရားဆြဲေလွရွိေသာ ေက်းရြာမ်ားထံ ေလွအငွား ယူရပါတယ္။ ဘုရားေလွ ခဏငွားၿပီး ေလွာ္ခတ္တာလည္းျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မ်ား ပင့္ေဆာင္ေတာ္မူေသာ ကရ၀ိတ္ေဖာင္ေတာ္ ကို မိုင္းဖုန္းဆရာေတာ္မွ လွဴဒါန္း ထားျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ဘုရား ေဂါပက ဥကၠဌ ဦးထြန္းေအာင္က ေျပာပါတယ္။
×××
ဘုရားပင့္ေဆာင္ရန္ စည္ေတာ္ တီးေသာဓေလ့
ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မ်ား ပင့္ေဆာင္ရာတြင္ အသင့္ထားရွိေသာ ဘုရားစည္ေတာ္ႀကီး ကို ယူေဆာင္ၿပီး စည္ေတာ္ တီးရပါတယ္။ အဲဒီ ဘုရားစည္ေတာ္ကို က်န္အခ်ိန္မတီးဘဲ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီေတာ္ မူစဥ္အခ်ိန္မွာသာ တီးခတ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားစည္ေတာ္ ေပါက္ခဲ့လွ်င္ ေပါက္သည့္ ေက်းရြာ မွ ျပန္လည္ အသစ္လဲလွယ္ေပးရၿပီး၊ ေရွ႕ကို ခရီးဆက္ ၍ မရႏုိင္ဘူး လို႔ ဆုိပါတယ္။ စည္ေတာ္ကို လဲလွယ္ရန္အတြက္ သားေရခ်ပ္ကိုလည္း အသင္းယူေဆာင္ သိုမွီးထားျခင္းကုိလည္း မျပဳလုပ္ေကာင္းဘူးလုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ယခုႏွစ္ ရြာမ အေရာက္မွာ ဘုရားစည္ေတာ္ ေပါက္သျဖင့္ အသစ္ျပန္လည္ တပ္ဆင္ရတယ္လို႔ ဆုိတယ္။
×××
အင္းေလးကန္ ရဲ႕ တစ္ရြာ တစ္ပုဒ္ဆန္း
ေရွးလူႀကီးေတြရဲ႕ ေျပာစကား အရ အင္းေလးကန္မွာ အေလာင္းစည္သူမင္းတရားႀကီး တုိင္းခန္းလွည့္လည္ ၾကြခ်ီလာခ်ိန္ မွာ အင္းေလးကန္ အရပ္မွာ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္တာလည္းျဖစ္တယ္။ အေလာင္းစည္သူ မင္းတရားဟာ စၾကာရွင္ ဆိုတဲ့အတုိင္း ၾကိမ္စၾကာနဲ႔ ရုိက္လုိက္တုိင္း ေရျပင္က်ယ္ျဖစ္ၿပီး ေဖာင္ေတာ္ယာဥ္ျဖင့္ ခရီးလွည့္လည္တာျဖစ္တယ္။ သူသြားေလရာ ေလွဦးထိပ္မွာ ကိုးကြယ္ဖုိ႔ ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ ၅ ဆူကို တင္ေဆာင္ၿပီး တုိင္းခန္းလွည့္လည္ျခင္းျဖစ္တယ္။
အဲဒီတုန္းက အင္းလယ္ အိမ္ေတာ္ရာ လို႔ေခၚတဲ့ မိုင္းေသာက္နဲ႔ သလဲဦး ၾကားမွာ ရွိတဲ့ ေနရာေလာက္ မွာ နန္းေတာ္ႀကီး နဲ႔ ၿမိဳ႕တည္ နန္းစံခဲ့တာ ၄ ႏွစ္ ၾကာတယ္ လို႔ ဆိုတယ္။ ၄ ႏွစ္ အၾကာ ေနၿပီး ပုဂံျပည္ကို ျပန္ေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့ စၾကာ၀ေတး မင္း က ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္မ်ား ထားရစ္ေတာ္မူဖုိ႔ ေတာင္းပန္တဲ့ အတြက္ ရတနာဆင္ေတာ္ ႏွင့္ တင္ေဆာင္ၿပီး ထားရွိမည့္ ေနရာကို ေရြးခ်ယ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ အင္းလယ္ က အိမ္ေတာ္ရာ လို႔ ေခၚတဲ့ ေနရာမွာ ေရတိမ္ခ်ိန္ေရေအာက္ကို ၾကည့္လိုက္မယ္ဆုိရင္ ဆင္ခ်ည္တုိင္၊ ျမင္းခ်ည္တုိင္ နဲ႔ အိမ္ေတာ္ရာ၊ နန္းေတာ္ရာ မ်ားကို ျမင္ႏုိင္ေသးတယ္လို႔ ဆုိတယ္။ အဲဒီေရေအာက္က ၿမိဳ႕ေတာ္ ႀကီးကို ျပာ နဲ႔ ေရ ျဖန္႔ၾကဲလိုက္ၿပီးေတာ့ ေရျမွဳပ္လိုက္တာလုိ႔လဲ ဆုိၿပီး၊ အဲဒီ ေရေအာက္မွာ ဆည္ယူရရွိတာကေတာ့ ခုခ်ိန္ထိ ျပာလိုလို ႏုန္းေတြပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။
အင္းေလးေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီပဲြေတာ္မွ ေက်းရြာတစ္ရြာခ်င္းစီ မွာ ထူးဆန္းတဲ့ ဓေလ့ေလး ေတြ တစ္ခ်င္းစီ ရွိေနပါတယ္။ ပထမဆံုး ၾကြေရာက္တဲ့ ေနရာက အင္းတိန္ေၾကးေပါခံုေက်ာင္း ပါ။ ေရႊအင္းတိန္ မွာ ရွိတဲ့ အင္းတိန္ေၾကးေပါခံု ေက်ာင္းကို ၾကြေရာက္ဖုိ႔ ေရျပင္က်ဥ္းလို႔ ကရ၀ိတ္ေဖာင္ေတာ္အငယ္နဲ႔ သယ္ေဆာင္ၿပီး၊ လမ္းခရီးမွာ ပထမ စံေက်ာင္းေတာ္၊ ဒုတိယ စံေက်ာင္းေတာ္ (ေက်ာင္းေတာ္ရာ) တို႔ကို ျဖတ္ၿပီး၊ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား မူလ စံေက်ာင္းေတာ္ရာ၊ ၀တၱက ဥယ်ာဥ္ေတာ္ မွာ ပန္းအိုးတင္ ေသာ ဓေလ့ကို ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ ပန္းအိုးတင္ရန္ ဘုရားလူႀကီး အသက္အႀကီးဆံုးျဖစ္ေသာ အဘ ဘိုးေဆာင္ မွ ပန္းအိုးကို ယူေဆာင္ၿပီး တင္ေပးရပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး မိုင္းေသာက္ အထြက္ သလဲဦး ကို ၾကြခ်ိန္ အင္းလယ္ အိမ္ေတာ္ရာ အေရာက္မွာလည္း ပန္းအိုးခ် ေသာ ဓေလ့ကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိတယ္လို႔ လည္း ဆုိပါတယ္။ ပန္းအိုးခ်ျခင္းကို ေနာက္ထပ္ စည္သာရြာ မွာလည္း ျပဳလုပ္ပါေသးတယ္။ လင္းကင္းမွ မနက္ (၇) နာရီ ထြက္ရွိလာၿပီး၊ နန္းသဲရြာအနီး စည္သာရြာ ေရာက္တဲ့အခါ ေညာင္ေရပန္းအိုးတစ္လံုး ေရတြင္ခ်ရသည္။ စည္သာရြာ ဆုိသည္ကား ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားေဒသစာရီ ၾကြခ်ီရာတြင္ စည္သာရြာဟု ေခၚတြင္ေသာ ရြာသုိ႔ အေရာက္၌ ဘုရားစည္ေတာ္မွာ လြန္စြာ သာယာေသာ အသံျမည္ဟီးလ်က္ရွိရာ ထုိရြာကို စည္သာရြာ ဟု ယေန႔တုိင္ ေခၚတြင္ျခင္းျဖစ္တယ္။
×××
ရာဇ၀င္ ထဲက မိုင္းေသာက္
မုိင္းေသာက္ ဟာ ထူးျခားေသာ ေဒသတစ္ခုလို႔လည္း ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ေရလမ္း ကုန္းလမ္း ဆံုဆည္းရာ ျဖစ္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထဲက မိုင္းေသာက္ နဲ႔ နန္းပန္ ဟာ တည္ရွိလာခဲ့တယ္လို႔ ဖတ္ဖူးပါတယ္။ ေတာင္ႀကီးအစ မိုင္းေသာက္က လို႔လည္း ေျပာလို႔ရပါတယ္။
ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္၊ အင္းေလးကန္ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္မ်ားေဒသစာရီ ၾကြခ်ီအပူေဇာ္ခံပဲြေတာ္ ၁၁ ေျမာက္ ေန႔ေသာ မိုင္းေသာက္ဘုရားက်ိန္းေက်ာင္း မွ သလဲဦးေက်ာင္းသုိ႔ ၾကြခ်ီအပူေဇာ္ခံရာတြင္ အင္းလယ္ အိမ္ေတာ္ရာ၌ ပန္းအုိးခ်ေသာ ထူးျခားေသာ ဓေလ့ ကို ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တိုင္း က်င္းပျပဳလုပ္လာခဲ့သည္ဟု မိုင္းေသာက္ ေရႊမုေဌာဘုရား အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ ဦးေက်ာ္ညြန္႔ က ေျပာသည္။
ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္၊ မိုင္းေသာက္ေက်းရြာ သည္ ၁၈၈၄ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ ၿမိဳ႕တည္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ကို ၁၈၉၆ ခုႏွစ္တြင္ စတင္တည္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ မိုင္းေသာက္ ေရႊမုေဌာဘုရားသည္ ေရွးေဟာင္းသမုိင္း၀င္ ဘုရားတစ္ဆူျဖစ္ၿပီး၊ ေရွးယခင္ အေလာင္းစည္သူ မင္းတရားႀကီး ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္တြင္ တည္ခဲ့ေသာ ေစတီပုထုိးေပါင္း ၃၆ ဆူ ရွိရာတြင္ အင္းေလးကန္တြင္ တည္ရွိေသာ ၂၁ ဆူ ထဲတြင္ ေရႊမုေဌာဘုရားသည္ လည္း တစ္ဆူ အျဖစ္ပါ၀င္ေသာ သမုိင္း၀င္ ဘုရားတစ္ဆူျဖစ္ေၾကာင္း မိုင္းေသာက္ ေရႊမုေဌာဘုရား အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ ဦးေက်ာ္ညြန္႔ က ေျပာသည္။
မိုင္းေသာက္ ထူးျခားခ်က္မ်ားမွာ မိုင္းေသာက္အင္းေက်းရြာအ၀င္ မွ ရြာထိပ္အထိ ဘုရားပင့္ေဆာင္လာေသာ ကရ၀ိတ္ေဖာင္ေတာ္သည္ ဆဲြေလွမ်ား မဆြဲဘဲ အလိုအေလွ်ာက္ ၾကြခ်ီေတာ္ မူျခင္း၊ ေရႊမုေဌာ ဘုရားသည္ အင္းေလးကန္တြင္ ဆြမ္းဦး ေရႊမုေဌာ အျဖစ္ ထင္ရွားျခင္း၊ ထုိ႔ျပင္ မုိင္းေသာက္ ဘုရားက်ိန္းေက်ာင္းတြင္ ညဘက္ ေဖာင္ေတာ္ဦး ျမတ္စြာဘုရား ရုပ္ပြားေတာ္ ၄ ဆူ ကို ကပ္လွဴပူေဇာ္ထားေသာ ပန္းအိုးကုိ၊ မနက္ဘက္ မိုင္းေသာက္ ဘုရားက်ိန္းေက်ာင္းမွ သလဲဦးေက်ာင္းသို႔ ၾကြခ်ီ အပူေဇာ္ခံရာတြင္ အင္းလယ္ အိမ္ေတာ္ရာဘုရား အေရာက္တြင္ အဆိုပါ ပန္းအိုးကို ေရေအာက္သုိ႔ ပန္းအိုးခ်ေသာ ဓေလ့ကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း က်င္းပျပဳလုပ္လာသည္မွာ ယခုႏွစ္တုိင္ပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေရႊမုေဌာဘုရား ေဂါပကအဖဲြ႔ထံမွ သိရသည္။
“ ပန္းအိုးတင္တယ္ဆုိရာ အင္းတိန္ ေက်ာင္းေတာ္ရာ မွာ ဘုရားေဂါပက ေတြက ပန္းအိုး သြားတင္ရတယ္။ အဲဒါကို ပန္းအိုးတင္တယ္လို႔ ေခၚတယ္။ ေနာက္ မိုင္းေသာက္ မွာရယ္ ပန္းအုိးခ်တယ္ ဆိုတာ ရွိတယ္။ မုိင္းေသာက္ ေဂါပကအဖဲြ႔က ပန္းအိုးတစ္အုိး ျပင္ဆင္ေပးလိုက္ရတယ္။ ပန္းအိုးကို ညဘက္ လူေျခတိတ္ခ်ိန္မွာ ဘုရားေလးဆူ ၾကားမွာ ထားလိုက္တယ္။ မနက္အေစာဆိုရင္ ေဂါပကလူႀကီးေတြက ေတြ႔ၿပီး ရင္ သိမ္းထားတယ္။ ေနာက္ အိမ္ေတာ္ရာ ဘက္မွာ ပန္းအုိးကို ခ်လိုက္တယ္။ ပန္းက မကၽြတ္ဘူး၊ ပန္းအိုး နဲ႔ တစ္ဆက္ထဲပဲ။. ေရထဲကို နစ္ျမွဳပ္သြားတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေတြ ထဲကုိက အခုခ်ိန္ထိ ပန္းအိုးက တစ္လံုးမွ မေတြ႔ခဲ့ဘူး၊ အခုထက္ထိ ပန္းအိုးကို မေတြ႔ခဲ့ဘူး ေပ်ာက္သြားတယ္ဗ်။ ေတြ႔တဲ့သူလည္း တစ္ေယာက္မွ် မေတြ႔ဖူးဘူး ။ ဒါလည္း ထူးျခားခ်က္ တစ္ခုပါပဲ။ ”
ဟု မိုင္းေသာက္ ေရႊမုေဌာဘုရား အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ ဦးေက်ာ္ညြန္႔ က ေျပာသည္။
×××
ဆြဲေလွ မ်ားတဲ့ ေၾကးစားကုန္း
အင္းေလးကန္ရဲ႕ အလယ္ဗဟို တည့္တည့္ေလာက္မွာ ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔ ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မ်ား ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီအပူေဇာ္ခံရာတြင္ေၾကးစားကုန္း ဟာ ထင္ရွားတဲ့ ေက်းရြာတစ္ခု ျဖစ္လာပါတယ္။ အင္းေလးကန္ ေတာင္ပုိင္း၊ ေျမာက္ပိုင္းမွ အကုန္လံုး စုစည္း ေရာက္ရွိလာၿပီးေတာ့ ဘုရားဆဲြေလွမ်ားျဖင့္ ကရ၀ိတ္ေလွကို ပင့္ေဆာင္ပူေဇာ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ စာရင္းမ်ားအ ရ ေၾကးစားကုန္းတြင္ ဆဲြေလွေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ျဖင့္ ပင့္ေဆာင္တယ္လို႔ သိရၿပီး၊ ေၾကးစားကုန္းၿပီး ရင္ ေနာင္ေတာ မွာလည္း ဆြဲေလွ မ်ားတယ္ လို႔ ဆိုတယ္။
ေၾကးစားကုန္း ဟာ ဆဲြေလွ မ်ားျပားတဲ့အျပင္ ေၾကးစားကုန္းရြာစံေက်ာင္းေတာ္ႀကီးတြင္ ေက်ာင္းေဆာင္ပလႅင္ ႏွစ္ခု ထားရွိသျဖင့္ ဆဲြေတာ္ႀကီးခံု အင္မတန္မွ နာမည္ေက်ာ္ၾကားလွေပသည္။ စာေပမ်ားအရ ေၾကးစားကုန္း စံေက်ာင္းေတာ္တြင္ ဘုရားမၾကြေရာက္ခင္အခ်ိန္မွ စတင္၍ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးခံုမ်ား ျပင္ဆင္ထားရွိၿပီး၊ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးခံု စုစုေပါင္း (၆၄၀) ခံု ရွိၿပီး၊ တန္ဖိုးႀကီး ပစၥည္းမ်ားျဖင့္ ဆပ္ကပ္လာသည္ ေရွးယခင္ကတည္း က အစဥ္အလာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုေပသည္။
×××
တစ္ေယာက္ထဲေသာ ဘုရားလူႀကီး
အင္းေလးေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္မ်ား ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူရန္ ဘုရားလူႀကီး တစ္ေယာက္ထဲ ကုိသာ ထားရွိရျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ဘုရားလူႀကီး သက္ရွိထင္ရွားရွိေနသေရြ႕ ေနာက္ထပ္ တစ္ေယာက္ကို ထားရွိျခင္း မျဖစ္ေကာင္းဟု လက္ရွိ ဘုရားလူႀကီး နာယက ျဖစ္သူ အဘ ဘိုးေဆာင္ ၏ သမီးျဖစ္သူက ေျပာပါတယ္။
သူမ၏ ေျပာျပခ်က္အရ ေရွးယခင္ စစ္အစုိးရလက္ထက္စဥ္ အခါက ဘုရားလူႀကီး ေျပာင္းလဲႏုိင္ရန္ တိတ္တခ်ိန္ ၾကံစည္ျခင္း ျပင္ဆင္ျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကၿပီး၊ ဘုရားလူႀကီး အသစ္ ထားရွိမည့္ သူကို ေရြးခ်ယ္လုိက္တုိင္း ေသဆံုးသြားျခင္း၊ ေလျဖတ္သြားျခင္းတို႔ ဆက္တုိက္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီး၊ ထုိသုိ႔ ႀကံစဥ္ခ်ိန္ ၃ ေယာက္ ေျမာက္ တြင္ ဘုရားလူႀကီးေျပာင္းလဲရန္ ဆက္လက္မႀကဳိးစားေတာ့ဟု ဆုိသည္။ ထုိေဒသ ထုိအရပ္ တြင္ သကၤန္း၀ါ၀ါ တုိ႔ဆရာ ဟူေသာ ခံယူခ်က္ျဖင့္ ဦးစီးနာယက၊ ပဓါန ဆရာေတာ္ မ်ား၏ လမ္းညႊန္မႈ ေအာက္တြင္ ေဒသခံမ်ား တေသြမတိမ္း လိုက္နာေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္တယ္။
အဘ ဘိုးေဆာင္ ဟာ အသက္ေတာ္ ၅၅ ႏွစ္ အခ်ိန္မွ စတင္၍ ဘုရား ဥကၠဌ ႏွင့္ ေဂါပက လူႀကီး ရာထူး ႏွစ္ခု ကို တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ကာ၊ ယေန႔ အသက္ေတာ္ ၉၁ ႏွစ္ အရြယ္ေရာက္ခ်ိန္အထိ ဘုရားလူႀကီး တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနျခင္း ျဖစ္တယ္။ ထူးျခားခ်က္မွာ ဘုရားၾကြခ်ီခ်ိန္ေရာက္တုိင္း အဘ ဘိုးေဆာင္ ၏ က်န္းမာေရးသည္ နတ္မ်ား ကူညီသည့္အတုိင္း ထူေထာင္လာကာ က်န္းမာေရး ေကာင္းမြန္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ယခု လက္ရွိ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား စံေက်ာင္းေတာ္ အနီးရွိ နမ့္ဟူး ရြာတြင္ ေနထုိင္လွ်က္ ရွိသည္။
×××
ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဗဟိုခ်က္မ
ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားလူႀကီး အဘ ဘိုးေဆာင္ ၏ ေျပာျပခ်က္အရ ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မ်ားသည္ အလယ္ဗဟို ခ်က္မ၊ (သို႔မဟုတ္) အညွာ ဟု ဆုိပါတယ္။ ဆိုလိုရင္းမွာ ျမန္မာျပည္၏ အသည္းႏွလံုး ဗဟို ခ်က္မ၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ အညွာ ဟု ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာျပည္သာ မက တစ္ကမာၻလံုးႏွင့္လည္း ဆုိင္တယ္ လို႔ ေျပာပါတယ္။
အဆုိပါ ေဖာင္ေတာ္ဦး ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မ်ားကို အမ်ဳိးသမီးမ်ား လံုး၀ ထိကုိင္၍ မျဖစ္သင့္ပါ။ ယခုအခါ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီခ်ိန္တိုင္းမွာ ျမင္ေတြ႔ရသည္မွာ အမ်ဳိးသမီး အုပ္စုမ်ား ဘုရားကို ေျပး၍ ဦးေခါင္း နဲ႔ ေျပးေ၀ွ႕ေနသည္မွာ အျမင္မေတာ္ ျဖစ္ရပါတယ္။ ခုႏွစ္ရက္သားသမီးမ်ား လွဴဒါန္းထားတဲ့ ေရႊေတြကို မိမိ ေခါင္း နဲ႔ တုိက္ၿပီး ေရႊခုိး ေနသကဲ့သုိ႔ ျပဳလုပ္ျခင္းမွာ မျဖစ္သင့္ေသာ ကိစၥ လို႔လည္း ေဒသခံတုိ႔က ေျပာပါတယ္။ ထုိသုိ႔ ဘုရားရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မ်ား လႈပ္လွ်င္ တုိင္းေရးျပည္ေရးလည္း မၿငိမ္မသက္ ျဖစ္တတ္သည္ဟု အယူ ရွိပါတယ္။ ျဖစ္သင့္သည္မွာ ဘုရားသယ္ေဆာင္ရာတြင္ မနီလာႀကဳိးျဖင့္ ပတ္ပတ္လည္ကို ၀န္းရံေစၿပီး ဘုရားေရႊခ်ျခင္းမ်ဳိး တုိ႔ကို ခြင့္မျပဳအပ္ေပ။
ထုိ႔ျပင္ ဘုရားလူႀကီး အဘ ဘိုးေဆာင္ စိတ္ထဲတြင္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိေသာ ကိစၥတစ္ရပ္မွာ ေဖာင္ေတာ္ဦး စံေက်ာင္းေတာ္ ကုန္းေတာ္ရင္ျပင္ေတာ္ ေပၚတြင္ ေစ်းသည္မွာ ဆုိင္ခန္းမ်ား အခိုင္အမာ တည္ေဆာက္၍ ေရာင္းခ်ေနျခင္းကို စိတ္မေကာင္းျခင္း ႀကီးစြာ ျဖစ္မိသည္ဟု ဆိုပါတယ္။ ၿမိဳ႕နယ္ သံဃနာယက အဖဲြ႔၊ ဦးစီး နယကအဖြဲ႔ မ်ား မွလည္း သမာအာဇီ၀ ျပဳလုပ္ျခင္းဟု တစ္ခ်က္ထဲ ျဖင့္ ခြင့္ျပဳေနျခင္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ကိစၥကို တားျမစ္ႏုိင္မည့္သူ တစ္ေယာက္မွ် မရွိဟုလည္း သိရပါတယ္။
အကယ္၍ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္ ေပၚတြင္ မီးေရးထင္းေရး ျဖစ္လာလွ်င္ အင္မတန္ စုိးရိမ္ဖြယ္ ေကာင္းသည္။ ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ မီးေမႊးျခင္း၊ ခ်က္ျပဳတ္ျခင္းေၾကာင့္ မီးပြားမ်ား လႊင့္စင္ျခင္း၊ အပူလြန္ကဲ၍ ဂဏ္စ္ အိုးမ်ား ေပါက္ကဲြႏုိင္ျခင္း အႏၱရာယ္မ်ား ရွိျခင္း၊ တုိ႔အျပင္ အဘိုးအဘြား အသက္ႀကီးရြယ္အုိ မ်ားကိုပင္ ေရႊဆုိင္းထုိင္ေရာင္းေနသည့္ ျမင္ကြင္းမ်ားမွာ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား ကဲ့ရဲ႕စရာ ျမင္ကြင္းမ်ားပင္ျဖစ္ပါတယ္။
×××
အမႈိက္ျပႆနာ
အင္းေလးကန္ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ပဲြေတာ္ကာလေတြမွာ အမႈိက္ေတြ တစ္ေန႔ကို တစ္တန္ေလာက္ သိမ္းဆည္းေနရတယ္လို႔ အမႈိက္သိမ္းဆည္းေရး အဖဲြ႔ က ေျပာပါတယ္။ ေဒသခံေတြ အျပင္ ဘုရားဖူးလာၾကတဲ့ အမ်ားျပည္သူ ဧည့္ပရိသတ္ေတြကလည္း စည္းကမ္း လိုက္နာျခင္းအားျဖင့္ အမႈိက္ေတြကို စြန္႔ပစ္ျခင္းနဲ႔ အင္းေလးကန္ကို ကယ္တင္သင့္ပါတယ္။
ယိုးဒယားမွာ ရွိတဲ့ ေရတံခြန္ကို သြားမယ္ဆုိရင္ စားစရာေတြ ယူေဆာင္သြားခြင့္မရွိပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး ေရသန္႔ဘူး အခ်ဳိရည္ကိုေတာင္ တစ္ဘူးကို တစ္ဘတ္ႏႈန္း ေငြေပါင္တင္ၿပီး ယူေဆာင္ရပါတယ္။ ျပန္လာရင္ အမႈိက္ကို ျပန္သယ္လာရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
×××
ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ရက္ေပါင္း အရွည္ၾကာဆံုးပဲြေတာ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္၊ အင္းေလးကန္ ေဖာင္ေတာ္ဦးျမတ္စြာဘုရား ရုပ္ပြားေတာ္ ၄ ဆူ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီ အပူေဇာ္ခံပြဲေတာ္ကို ႏွစ္စဥ္ သီတင္းကၽြတ္ လဆန္း ၁ ရက္မွ လျပည့္ေက်ာ္ ၃ ရက္ ေန႔ အထိ၊ ၁၈ ရက္တုိင္တုိင္ အင္းေလးေဒသ ၂၁ ဌာနသုိ႔ ၾကြခ်ီ လွည့္လည္ အပူေဇာ္ခံေလ့ ရွိျခင္းျဖစ္တယ္။
ရွမ္းျပည္နယ္ (ေတာင္ပုိင္း) ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ အင္းေလးေဒသရွိ ေဖာင္ေတာ္ဦး ျမတ္စြာဘုရား ႐ုပ္ပြားေတာ္ေလးဆူ ေဒသစာရီလွည့္လည္ အပူေဇာ္ခံပဲြေတာ္ႀကီးကို ေအာက္တိုဘာ ၁၀ ရက္ နံနက္ ၄ နာရီမွစ၍ နမ့္ဟူးေက်းရြာ ေဖာင္ေတာ္ဦးရတနာစံေက်ာင္းေတာ္မွ စတင္ထြက္ခြာျခင္းျဖစ္ကာ၊ ေအာက္တိုဘာ ၂၇ ရက္အထိ၊ အင္းေလးေဒသ ၂၁ ဌာနသုိ႔ (၁၈) ရက္တိုင္တိုင္ ေဒသစာရီ လွည့္လည္ပူေဇာ္ခံျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ဘုရားေဂါပကအဖဲြ႔ထံမွ သိရသည္။
အင္းတုိင္းရင္းသား တို႔၏ ရုိးရာ ဓေလ့ ပြဲေတာ္ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ေျခေထာက္ျဖင့္ ေလွာ္ခတ္ရေသာ ေလွေလွာ္ ၿပဳိင္ပြဲကိုလည္း ေက်ာင္းေတာ္၀င္မည့္ေန႔ လျပည့္ေက်ာ္ ၃ ရက္ တြင္က်င္းပခဲ့ၿပီး၊ အင္းသား အမ်ဳိးသားေန႔ တြင္ ဗုိလ္လုပဲြ ဆက္လက္ ယွဥ္ၿပဳိင္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္။
အင္းေလးေဒသ ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ေဒသစာရီ
ၾကြခ်ီေတာ္မူသည့္ ေက်းရြာ တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ပြဲမ်ား စည္ကားေနၿပီး၊ ျပည္တြင္း ျပည္ပ
မွ ခရီးသြားဧည့္သည္မ်ား လာေရာက္ ဖူးေမွ်ာ္ၾကသျဖင့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား၊
စက္ေလွမ်ားျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ျပည့္က်ပ္ ေနေလ့ ရွိၿပီး၊ လူဦးေရ သိန္းေပါင္း မ်ားစြာ
လာေရာက္ၾကေသာ ပြဲလည္း ျဖစ္သည္။
ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီအပူေဇာ္ခံပဲြေတာ္ တြင္း လိုက္နာက်င့္သံုးရမည့္
စည္းကမ္းခ်က္ ႏွင့္ ညႊန္ၾကားခ်က္ မ်ား ထုတ္ထားၿပီး၊ လံုၿခံဳေရးကို အထူး ဂရုစုိက္
ေစာင့္ေရွာက္သြားၾကရန္၊ ကန္တြင္းသို႔ အမႈိက္ ႏွင့္ ပလပ္စတစ္မ်ား မစြန္႔ပစ္ရန္၊
ဌာနတုိင္းတြင္ ဘုရားႀကဳိဆြဲေလွ၊ ေလွသားမ်ားသည္ အင္းသား တိုင္းရင္းသား
၀တ္စံုမ်ားကို တူညီ၀တ္စံု အျဖစ္ ၀တ္ဆင္ၾကရန္ စသည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားထုတ္ထားသျဖင့္
ယခုႏွစ္တြင္ စည္းကမ္းလိုက္နာမႈအားေကာင္းလာသျဖင့္ အဆင္ေျပလာေၾကာင္းသိရသည္။
×××
အင္းသား အမ်ဳိးသားေန႔
ႏွစ္စဥ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း (၁) ရက္ေန႔ကို အင္းသား အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္ က်င္းပရန္ သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ကာ၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ အင္းသား ဆံုဆည္းရာေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္က်င္းပလာခဲ့ရာမွ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ အင္းသား ဆံုဆည္းရာေန႔ကို အင္းသား အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ က်င္းပခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ မုိးေလကင္းလြတ္ၿပီး အားလပ္ရက္မ်ား ရွိလာခဲ့ေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း (၁) ရက္ ကို အင္းသား အမ်ဳိးသားေန႔ အျဖစ္ စုစည္းညီညာစြာ သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အင္းသားအမ်ဳိးသားေန႔ က်င္းပရျခင္း ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ (က) အင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏ ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ ထံုးတမ္း၊ အစဥ္အလာမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္၍ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ျမင့္တင္သြားေရး ႏွင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္း ျမင့္မားေရး ေဆာင္ရြက္ရန္၊ (ခ) အင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ခ်စ္ခင္ေလးစားမႈ၊ စုစည္းမႈတုိ႔ျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ၊ လူမႈေရး ကိစၥမ်ားကို စည္းလံုး ညီညြတ္စြာ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ (ဂ) အင္းေလးကန္ကို မတိမ္ေကာ မပေပ်ာက္ေရး၊ ပတ္၀န္းက်င္စိမ္းလန္းစုိေျပေရး၊ အင္းေလးကန္ မညစ္ညမ္းေရး လုပ္ငန္းတုိ႔ကို အင္းသား လူမ်ဳိးတို႔၏ အမ်ဳိးသားေရး တာ၀န္တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ ခံယူၿပီး တက္ၾကြစြာ ေဆာင္ရြက္သြားရန္၊ (ဃ) ျပည္သူလူထု တစ္၀ွမ္းလံုး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရး ႏွင့္ ဖံြ႔ၿဖဳိးတုိးတက္ေစေရးအတြက္ အျခားေသာ ညီေနာင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္အတူ ပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရန္ စသည့္ အခ်က္(၄) ခ်က္ျဖင့္ က်င္းပျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
×××
Author - စည္သာ(ေတာင္ႀကီး)
28-10-2018
No comments:
Post a Comment